tirsdag 16. mars 2010

Dunkeren er tilbake!

Fått mye ut av dagen! I dag tidlig har jeg tinget på en hund! Har jaktet med andres hunder noen år nå, og er veldig takknemlig for alt jeg har fått lære og oppleve gjennom det. Mine turer med Magne og Frøya har vært veldig trivelig, og jeg kommer nok til å være med en god del til høsten også. Men det er da noe eget med å ha sin egen hund! Så i dag tok jeg steget. Vi har sett på hunder noen uker nå, og til slutt fant vi ut at en svartblakk dunker hannhund er det vi vil ha! Vi har sett på unghunder, men fant ut at en liten valp er tingen!Bilde: Privat -En av disse valpene skal bli vår!

Så da blir det henting av hund i begynnelsen av mai. I Trøndelag. Jeg skal forberede meg til muntlig eksamen i mai, og det kan jeg like gjerne gjøre hjemme på Haugen sammen med en valp. Det er bare godt å få gjort noe annet mellom leseøktene. Man klarer jo ikke å konsentrere seg hele dagen uansett.
Når det gjelder å bestemme seg for hvilken valp jeg skal velge i et kull, går jeg etter følgende kriterier:

-En av de største valpene. En med matvett og «guts»!
-Ikke den mest dominerende i kullet.
-Sjekk at den ikke trekker seg unna fremmede lyder.
-Sjekk poter og tannstilling.


Det første året blir det mye leking og etterhvert skal hunden gjøres skogsvant. Trene den i lydighet, men la den være valp. Dressurtrening begynner vi med når valpen er moden for det.

ENDELIG!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar